Gemeenten blijven zich engageren voor ziekenhuis
De gemeenteraad heeft gisteravond de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst Sterk Lokaal Zorgnetwerk met het Sint-Franciscusziekenhuis goedgekeurd. Het gaat om een engagement dat Heusden-Zolder en de buurgemeenten aangaan met het ziekenhuis. Dat is in 1999 ontstaan toen de MUG van het ziekenhuis op de helling kwam te staan en de gemeenten in de regio zich mee engageerden om die te ondersteunen. De MUG is ondertussen erkend en nu is er een ruimere samenwerkingsovereenkomst. De gemeenten betalen een bijdrage in functie van hun aantal patiënten dat van het ziekenhuis gebruik maakt. Heusden-Zolder, Beringen en Houthalen-Helchteren betalen elk 25.000 euro, Leopoldsburg draagt 12.500 euro bij en andere omliggende gemeenten dragen 5.000 euro af.
Zorgnetwerk
Het ziekenhuis engageert zich daarbij niet alleen om zijn urgentie-eenheid in de betrokken gemeenten in te zetten maar ook het zorgnetwerk in de gemeenten te versterken door samenwerking met andere zorgactoren. Daarnaast verbindt het ziekenhuis zich ook om – weer in samenwerking met andere zorgactoren - gezondheidseducatie te voorzien gericht op vroegtijdige detectie en preventie en om de gezondheidsvaardigheden te versterken. De gemeenten zullen hun visie en plan van aanpak rond welzijn en preventie delen met het ziekenhuis, ze zullen noden en aandachtspunten signaleren, de samenwerking ondersteunen met lokale welzijns- en zorgactoren en deelnemen aan een jaarlijks overlegmoment. 88914